GESCHIEDENIS
Hier vindt je in het kort de verhalen over deze
stations.
Uiteraard zijn aanvullingen of opmerkingen van jullie kant altijd welkom. Op Internet kun je nog meer en uitgebreidere informatie vinden. Typ maar eens Laser558 bij Google in. Ook dit deel van onze website is uitsluitend voor educatieve doelende gepubliceerd.*
MV. COMMUNICATOR was het zendschip van de volgde zeezenders:
Laser 730 kent zijn eigen historie. Hieronder geven wij in punten die
geschiedenis voor jullie weer:
EEN KORTE GESCHIEDENIS VAN LASER 730
**Eind 1983 gaat het schip (MV. COMMUNICATOR) voor anker in de Thames monding.
**Begin 1984 beginnen de tests met een antennedraad aan een ballon.
**Op 18 januari 1984, net voor middernacht wordt de eerste met helium
gevulde ballon opgelaten.
**De dag hierna, op 19 januari 1984, zet men om 09:35 uur de 25 kW
sterke zender aan. De zender levert het volle vermogen aan de 354 feet lange
antenne en de frequentie is 729 kHz middengolf. Dit zijn de eerste “test
“uitzendingen van Laser 730.
**Om 09:40 uur dezelfde dag wordt de zender terug uitgeschakeld omdat
de antennekabel is gebroken en de ballon de vrije hemel heeft gekozen.
**Op 21 januari 1984, om 4 uur in de ochtend, wordt de tweede ballon
opgelaten met een nieuwe - sterkere - antennekabel. Er wordt kort getest op 729
kHz met muziek van Led Zeppelin en The Beatles, waarna de zender wederom wordt
uitgezet.
**Om 11 uur schakelt men de zender weer aan en wordt de officiële
start van LASER 730 aangekondigd. De allereerste plaat is "Baby you're a
rich man", natuurlijk van The Beatles.
**De dag daarna breekt echter opnieuw de antennekabel en is men wederom
een $ 6000 dure ballon kwijt. De aandeelhouders beslissen om nog éénmaal $
200.000 in het project te stoppen. Men besluit het ballonantennesysteem te laten
voor wat het is en men bevestigt een T-antenne tussen de twee 40 feet masten van
de MV.
**COMMUNICATOR. Het zendvermogen wordt ingesteld op 15 kW en testen
gebeuren vanaf 13 februari 1984 tot 18 februari 1984. Het signaal is echter zeer
zwak en men is nauwelijks te beluisteren in Londen.
**Pas op 4 maart 1984 zet men de zender nogmaals aan om de staat ervan te controleren. Men besluit om te wachten op hogere masten. Het was de laatste uitzending van LASER 730.
LASER 558 – ALL
EUROPE RADIO
**In mei 1984 arriveren er eindelijk twee hogere masten die op 5 mei
1984 geïnstalleerd zijn.
**De dag daarna, op 6 mei 1984, begint men meteen met
testuitzendingen via 558 kHz.
**Op 24 mei 1984, om 5 uur ’s morgens, gaat LASER 558 met een
zendervermogen van 5 kW, officieel van start met 5 uur durende radioshows die
gepresenteerd worden door Rick Harris, David Lee Stone, Jessie Brandon en Steve
Masters.
Regelmatig zijn er knallende kurken van champagneflessen te horen,
afgewisseld met slogans als: "All hits, All the time", "All
Europe Radio", "The music is never more than one minute away"en
lasereffects.
Het lasereffect bestaat uit een lange-korte-lange toon wat in
maritieme termen betekend: "I want to communicate" (= Ik wil
communiceren). Hierbij is óók de geel-blauwe vlag, die bevestigd is aan een
van de masten van het zendschip een belangrijke factor. Deze draagt visueel ook
de boodschap (=Ik wil communiceren op 558) van LASER 558 uit.
Er komt zelfs een LASER LOVER ROADSHOW, waarbij illegaal aan land
gebrachte dj’s van het zendschip van Laser558 op deze shows draaien. Dat
gebeurt tot groot ongenoegen van in het bijzonder de Britse overheid.
De populariteit van
LASER 558 neemt echter steeds meer toe. Met bijna 9 miljoen luisteraars is Laser
558 het best beluisterde station van Europa.
**Vanaf 27 mei duren de programma's elk 4 uur. Dat komt omdat er een
nieuwe deejay aan boord is. Het is Paul Dean die vroeger ook al eens
radioprogramma's op zee gemaakt heeft voor Radio Northsea International (RNI)
onder de naam Paul May.
**Op 12 juni 1984 komen er zelfs 2 Britse TV ploegen aan boord om de
deejay's te interviewen. Ook heeft LASER 558 een contactadres voor fanmail en
één van de eerste kaarten die men ontvangt is afkomstig van niemand minder dan
Paul McCartney.
**Op 16 juni 1984 moet LASER 558 echter uit de lucht wegens
zenderproblemen, die pas op 22 juni opgelost zijn. De Britse overheid is echter
nog steeds van mening dat LASER 558 en illegaal station is.
Mede door de enorme publiciteit en populariteit van LASER 558 begint
de Britse overheid met acties tegen het station. Dat gebeurt eerst via
advertenties waarin te lezen valt dat het verboden is voor Britse onderdanen om
medewerking te verlenen aan zeezenders.
Vervolgens bewaakt men de kustlijn om de bevoorrading te
bemoeilijken.
Al snel doet het gerucht de ronde dat LASER 558 met financiële
moeilijkheden te kampen heeft en dat het leven aan boord saai is.
Na 2 maanden komt er een wisseling van deejays. Eén ervan is Tommy
Rivers, die al vlug een populaire jongen wordt. Rivers vult zijn vrije tijd aan
boord met het schrijven van zijn eindejaarsthesis voor de Universiteit van
Wisconsin USA, die handelt over "Luisteronderzoek en radiostations".
**Op 23 november 1984 moet de zender om 18:30 uur uitgeschakeld
worden wegens antenneproblemen. LASER 558 heeft blijkbaar te kampen met zowel
technische als financiële problemen. Het blijkt dat de zendmasten van een
dusdanige kwaliteit zijn dat die niet geschikt zijn voor gebruik op volle zee.
LASER IS ONE
**De eerste verjaardag van het station op 24 mei 1985 wordt gevierd met vele prijsvragen tijdens echt feestelijke programma's.
**The DTI
De Britse regering zet het spionageschip van de DTI in tegen de
zeezenders
Radio Caroline, Radio Monique en LASER 558. Het dertig meter grote
Britse schip arriveert op 9 augustus 1985 in de internationale wateren.
De bedoeling is om alle bevoorradingsschepen te registreren, zodat
deze vervolgd kunnen worden.
Regelmatig wordt de toegang van fans tot het schip verboden en in
oktober 1985 vertelt de kapitein van de MV. COMMUNICATOR aan bezoekers dat de
bevoorrading nergens op lijkt. "Als dit volgende maand nog hetzelfde is dan
vaar ik naar Nederland" aldus kapitein Patrick Paternoster.
**Begin november steken er regelmatig zware stormen op boven de
Noordzee. De nieuwe en onervaren deejays aan boord doen het station geen goed
tijdens deze dagen. LASER 558 is dan ook zeer regelmatig uit de lucht.
**Op 5 november 1985 is de laatste plaat "Ready for the World".
**De dag hierna, op 6 november 1985, besluit de kapitein van de MV. COMMUNICATOR om koers te zetten
naar de Britse haven Harwich.
**Onder begeleiding van het Britse DTI-schip komt het in de haven aan
op 8 november 1985. De Britse autoriteiten nemen de boot echter niet in beslag.
Reden hiervoor is dat het schip vaart onder Panamese vlag en eigendom is van een
Amerikaanse maatschappij.
LASER HOT HITS
– THE HOTTEST HITS
**Eind november 1986 is Laser Hot Hits geboren.
**Op 16 november 1986 om 3 uur in de nacht wordt stilletjes het anker
gelicht. Op eigen kracht vaart de MV. COMMUNICATOR naar Knock John Deep,
15 zeemijl uit de kust van Groot-Britannië.
De nieuwe eigenaars verklaren meteen dat men opnieuw
radio-uitzendingen wil brengen vanaf 1 december 1986 via 576 kHz. De voormalige
frequentie 558 kHz is immers in gebruik genomen door Radio Caroline.
**Men houdt woord want even voor 18 uur op de 1ste december 1986 is
er een draaggolf waarneembaar op de 576 kHz middengolf. Enkele uren later is er
een eerste gesproken testuitzending met John Anthony. De daarop volgende dagen
test men nog verder en wordt het vermogen opgedreven van 12 naar 22 kW.
**De eerste officiële uitzending van LASER HOT HITS gaat van start op 7
december 1986.
Het gaat op en neer met het station. De nieuwe eigenaars hebben
uitzenden vanaf zee blijkbaar onderschat. Regelmatig is LASER HOT HITS uit de
lucht wegens verandering van ankerplaats, storm, technische problemen, enz. en
tot overmaat van ramp is er net na nieuwjaar een zware storm.
**De voorste zendmast van de "MV COMMUNICTOR" breekt af op
5 januari 1987. Het het zal duren tot 24 januari 1997 voordat LASER HOT HITS
terug in de lucht is met een vermogen van amper 2 kW.
**Het laatste signaal wordt gehoord op 20 april 1987. Hierna zwijgt
de zender.
**Rond 25 april 1987 wordt de MV. COMMUNICATOR opnieuw naar Engeland gesleept en aan de ketting gelegd.
Vervolgens gaat het schip de MV. COMMUNICATOR nog naar Portugal
en hierna naar Nederland om daar dienst te doen voor de zenders : Holland FM,
HitRadioVeroncia 1224 , Q the Beat.
Hierna wordt de MV. COMMUNICATOR verkocht aan een Engelse organisatie die de MV. COMMUNICATOR naar Orkney in Engeland laat brengen om daar dienst te doen voor een lokale zender The Supperstation. Deze zendt met een tijdelijke vergunning uit.
**In 2006 is het zendschip de MV.Communicator gesloopt.
*Bron: o.a. Radiovisie e.v.a.